„Odkrycia amerykańskich naukowców” do lamusa? Teraz badacze z innego kraju są najczęściej cytowani

„Amerykańscy naukowcy dokonali przełomu”, „badacze z USA odkryli coś niezwykłego”, „badania amerykańskich naukowców” – te słynne frazy mogą wkrótce pójść do lamusa. Oto właśnie Chiny stały pierwszy raz w historii krajem posiadającym największą liczbę wysoko cytowanych artykułów naukowych. Czyżby wkrótce cały świat miał cytować „dokonania chińskich naukowców”? Wszystko na to wskazuje.

Japoński raport Narodowego Instytutu Polityki Naukowej i Technologicznej (NISTEP) opublikował zaskakujące dane dotyczące między innym cytowalności artykułów naukowych z poszczególnych krajów. Pierwszy raz w historii USA zostały zdeklasowane.

Chociaż sam raport Japończyków skupia się najbardziej na stanie nauki w ich ojczystym kraju, to zostały podane również interesujące dane odnośnie liczby opublikowanych artykułów naukowych, liczby zarejestrowanych patentów, wydatków na badania i rozwój oraz liczby samych badaczy w różnych krajach.

Czytaj też: Chiny znów zaskakują! Prawdziwy gigant będzie obserwował kosmos w jednym celu

Badacze z Chin w wyścigu z Amerykanami o dominację w świecie nauki

Co się okazało, Chiny prześcignęły Stany Zjednoczone dokładnie pod względem liczby najwyżej cytowanych artykułów. Kolejne miejsce za dwoma rywalizującymi ze sobą mocarstwami zajmują Wielka Brytania, Niemcy, Australia, Włochy, Kanada, Francja i Indie.

Pierwsze miejsce Chin w jednej kategorii nie oznacza, że nauka Państwa Środka jest obecnie numerem jeden w całkowitym ujęciu. Nadal USA wydają więcej pieniędzy na badania i rozwój, ale za to Chiny posiadają więcej uniwersytetów i instytucji naukowych.

Czytaj też: Kwota? Liczona w bilionach! Tyle powinny zapłacić USA i Chiny za szkody wyrządzone przez zmiany klimatu

Warto dodać, że chińscy naukowcy według raportu Szkoły Kennedy’ego na Harvardzie wyprzedzili Amerykanów w badaniach nad kluczowymi technologiami przyszłości, jak sztuczna inteligencja, 5G, informatyka kwantowa, półprzewodniki czy biotechnologia.

Chiny cały czas zwiększają poziom wydatków na naukę. Prognozuje się, że w ciągu najbliższej dekady przegonią pod tym względem USA. Czyżby wkrótce okazało się, że w Internecie będziemy czytać częściej o „odkryciach chińskich naukowców”? Niewykluczone.

Więcej:Chinynauka