W jaki sposób Ziemia uniknęła podobnego losu do Marsa?

Podczas eksploracji Marsa zauważamy, że na Czerwonej Planecie warunki środowiskowe są zdecydowanie inne niż na Ziemi. Jednak nie zawsze tak musiało być. Zdaniem naukowców Ziemię uratowało pole magnetyczne, które miało chroniący wpływ przed działaniem wiatru słonecznego. Powstanie pola magnetycznego jest nieodłącznie związane ze zmianami w jądrze Ziemi. Co się zatem stało na Marsie i na naszej planecie w ich samym środku, że podzieliły tak różne losy?
Mars

Na początek warto wspomnieć, że Ziemia zbudowana jest z wielu warstw. Idąc od zewnątrz są to: skorupa ziemska, płaszcz ziemski, płynne jądro zewnętrzne i stałe jądro wewnętrzne. W tym przedostatnim jest generowane pole magnetyczne, które w ciągu historii zmieniało swoją siłę.

Badacze z Uniwersytetu Rochester opublikowali na łamach Nature Communications wyniki badań nad minerałami skaleni w skałach magmowych zwanych anortozytami. W próbkach sprzed milionów lat odnaleźli odpowiedzi na pytania, co się działo z jądrem Ziemi i polem magnetycznym ponad 400 mln lat temu. Okazuje się, że zmiany w środku naszej planety zbiegły się z nagłym rozkwitem form życia – badacze nie sądzą by to był przypadek.

Czytaj też: Czy przed milionami lat na Ziemi istniała zaawansowana cywilizacja?

Skalenie pochodzące z anortozytów są dobrym wskaźnikiem magnetyzmu przed milionami lat. Są one podłużnymi kryształami w skałach, które układają się zgodnie z liniami pola w danym czasie. Na podstawie badań naukowcy stwierdzili obecność kilku wydarzeń magnetycznych w przeszłości geologicznej Ziemi.

Ziemia podoba do Marsa? Tak, jeśli zaniknie pole magnetyczne

550 mln lat temu pole magnetyczne zaczęło dynamicznie słabnąć, by po 15 mln lat odnowić się. Zdaniem uczonych miało to związek z formowaniem się stałego jądra wewnętrznego. Natomiast 450 mln lat temu stwierdzono znaczącą zmianę w strukturze jądra ziemi – jego zewnętrzna i wewnętrzna część zdecydowanie się od siebie oddzieliły. To zaś wpłynęło na płaszcz ziemski i pośrednio na ruchy płyt tektonicznych.

Czytaj też: Dlaczego Jowisz nie ma pierścieni jak Saturn?

Wiedza o tym, co się działo dawniej z jądrem Ziemi i polem magnetycznym rzuca nowe światło na rozumienie ewolucji naszej planety oraz życia biologicznego. Naukowcy uważają, że Mars dawniej wyglądał podobnie do Ziemi, ale jego pole magnetyczne uległo rozproszeniu. W związku z tym planeta stała się podatna na wiatr słoneczny i dosłownie „wysuszyła się na wiór”.

Odkrycie naukowców o poszczególnym wydarzeniach magnetycznych z historii Ziemi podkreśla, jak wiele zależy od tego, czy mamy ochronę przed wiatrem słonecznym czy nie.