To tutaj jest największa fasada w Europie pokryta roślinnością. Gdzie dokładnie ją zobaczymy?

Zielone ściany budynków powoli stają się nową normą w budownictwie miejskim. Wiele miast odkryło, że pokryte roślinami fasady ochładzają okolicę, wyglądają atrakcyjnie i są ostoją dla miejskiej flory i fauny. Gdzie znajduje się największa zielona fasada w Europie? Nie trzeba daleko jechać – w niemieckim Düsseldorfie znajduje się słynny Kö-Bogen II.

Pięciopiętrowy kompleks biurowo-handlowy Kö-Bogen II w Düsseldorfie jest uważany za największą zielona fasadę budynku w Europie. Ogromny budynek znajduje się w samym centrum metropolii przy ulicy Schadowstrasse. Autorami projektu są architekci z biura Ingenhoven Architects.

Czytaj też: Rośliny zamiast styropianu? Zielone ściany zmniejszają straty ciepła w budynkach aż o jedną trzecią

Jak możemy zauważyć na licznych nagraniach i zdjęciach opublikowanych w sieci, budynek nie tylko posiada zielony dach, ale również ściany, które zresztą nie wszystkie są pionowe. Wyróżnikiem konstrukcji jest pochyła ściana schodząca w dół do placu.

Największa zielona fasada w Europie – „roślinny biurowiec” w centrum Düsseldorfu

Nie kształt, ale sama roślinność jest najbardziej imponującym elementem całości. Posadzono tutaj aż 30 tysięcy pnączy. Są one nie tylko cieniem dla szklanej konstrukcji budynku, ale również schronieniem dla owadów i ptaków. Zresztą kwestia przywrócenia różnorodności owadów na tym terenie zdaje się być priorytetowa dla twórców, ponieważ w pobliżu postawiono także „hotele dla owadów”, a w niedalekiej przyszłości zasadzone będzie 80 drzew kwitnących.

Czytaj też: Sekret zadowolenia z życia w mieście? Dużo zieleni, także na ścianach budynków

Rolą pnączy będzie również chłodzenie budynku, magazynowanie wilgoci, pochłanianie dwutlenku węgla oraz redukcja hałasu. To ostatnie jest istotne, ponieważ Kö-Bogen II zlokalizowany jest przy ruchliwym skrzyżowaniu w samym sercu miasta.

Ponadto sąsiedztwo „zielonego biurowca” niemniej zainteresuje fanów architektury. Bezpośrednio obok znajduje się słynna perełka powojennego, niemieckiego modernizmu – Dreischeibenhaus – liczący 94 metrów wieżowiec powstały w latach 1957-60 oraz Schauspielhaus z 1970 roku.

Uroda Kö-Bogen II zdążyła już zachwycić wiele osób na całym świecie. Miejmy nadzieję, że podobne inwestycje zaczną powstawać również w Polsce.

Więcej:architektura